Thursday, March 01, 2007

Gud som Far

Hei alle sammen.

På Imi for tiden er vi opptatt av bønnen Fadervår (Matt6.9) Vi setter fokus på Gud som vår far.Dette er et veldig spenennde, viktig og ikke minst aktuelt tema. Alle har vi jordlige fedre som vi har ulike forhold og erfaringer med, gode og vonde. Ingen jordlige fedre er perfekte og kan ikke måles med vår far i himmelen. Men selv om vi vet det med hode,er det vanskelig og ikke sammenligne eller tilegne Gud de egenskaper og forhold vi har til dem. I motsetning til våre jordlige fedre er Gud perfekt og hans emorme kjærlighet til oss er fullkommen og ubeskrivelig. Han lengter etter og være bare din nære, kjærlige pappa. Mange av oss inkludert meg selv synes det er vanskelig og tenke på Gud som en slik far, sammtidig som han er vår skaper, allmektig og alles pappa.

Mange jordlige fedre er på mange måter imponereden og rett gjennom gode, som vil ofre alt for sine barn. Som denne faren på videoen, som ofrer alt for at gutten hans skal få oppleve følesen av og ikke være handikapet. Denne gutten sa til sin far etter en tilfeldig tur i naturen at det føltes som han ikke hadde dette handikape.Faren tok dette på alvor og siden det har de deltatt i utallige løp. De ligger ikke langt bak de som vinner løpene på tross av at de er to. Jeg begynner og tenke på at viss denne jordlige faren ofrer så mye for sin sønn og elsker han så høyt,hvor mye vil ikke Gud gjøre for oss, han har allerede ofret det mest dyrebare han kunne ofre for nettopp deg.Jesus er et fantastisk eksempel på dette. Guds kjærlighet er så uforståelig stor og overveldende at vi ikke heilt skjønner det,men viss vi bruker tid i hans nærvær har jeg erfart at dette blir mer virkelig for meg.

Se filmen:

6 comments:

Anonymous said...

Jeg hadde ikke hatt mye tiltro til en far som sendte en av sønnene sine i døden =P

Anonymous said...

sterke saker.
men så høgt elske han deg anonym at han var villig te å ofre sin egen sønn. det e høgt det.
-katrine

Camilla said...

Sånne handlinger som han faren gjorde for sin sønn varme hjerta mitt:)

Tarjei said...

Helene Helene, eg blir rørt av å hørra du skriva. Du he virkelig mottatt noge fra Gud her og i livet ditt de siste åra. Eg ser en kjempe forandring i forhold te nå eg blei kjent med deg. Gud e din far og det lyse igjennom. Kryp alltid opp i det fanget kjære søster. Du e nydelig

Takk din og min far for det. Mi snakkast.

Thomas Wilhelmsen said...

Anne har tikket deg. Ser mer på hennes blogg :)

Anonymous said...

Enig med Tarjei! :-) Takk for fin andakt, Helene! :-) Du er god! Klem